ETAP EDUKACYJNY: KLASY 1-3
CEL GŁÓWNY:
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
METODY I TECHNIKI:
rozmowa kierowana, opowiadanie, burza mózgów, praca z obrazem, puzzle, makieta pomnika
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
opowiadanie, zdjęcia pomnika, kartki w kształcie cegiełki, kredki, klej, brystol, duże serce, arkusze szarego papieru, tekst pieśni
PRZEBIEG KATECHEZY:
1. Katecheta zaprasza uczniów do kręgu.
Dzisiaj chciałabym opowiedzieć Wam pewną historię o Jasiu, Sercu i bardzo ważnym pomniku.
Historia o Jasiu, Sercu i bardzo ważnym pomniku
Pewnego dnia Jaś wybrał się ze swoją babcią na wycieczkę ulicami Poznania, a że chłopiec uwielbiał zwiedzać stare zakątki miasta i podziwiać architekturę wielkich budowli, babcia Jasia zaprowadziła go na Plac Mickiewicza.
– Babciu, mówiłaś, że pokażesz mi jakieś bardzo ważne miejsce – przypomniał zniecierpliwiony chłopiec.
– Tak, Jasiu. Spójrz jesteśmy już na miejscu. To właśnie tutaj przed wielu laty stał wielki pomnik.
– Jaki? – zapytał babcię Jaś.
– Stał tutaj pomnik poświęcony Najświętszemu Sercu Pana Jezusa – odpowiedziała babcia.
– I co się z nim stało? Opowiedz mi babciu! – poprosił chłopiec.
– No dobrze; usiądźmy na tamtej ławeczce.
Jaś uwielbiał słuchać opowieści, więc z wielką ochotą usiadł obok swej ukochanej babci.
– Jasiu, bardzo dawno temu nasz kraj był w niewoli. Polska na długie lata zginęła z mapy Europy i świata. Będziesz uczył się o tym na lekcjach historii. Polacy nie poddawali się. Twój pradziadek był bardzo odważny i walczył w powstaniu wielkopolskim. W końcu po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Wtedy mieszkańcy Poznania, Wielkopolski i całego kraju postanowili wybudować pomnik.
– Dlaczego? – zapytał Jaś.
– Z wdzięczności. Chcieli podziękować Panu Jezusowi za dar wolności, za opiekę, za życie.
– I co się stało potem? Czy wybudowali ten pomnik?
– Tak. Pomnik był przepiękny. 30 października 1932 roku odbyła się tutaj wielka uroczystość poświęcenia pomnika. Nawet Polskie Radio transmitowało to wydarzenie.
– Babciu, a ty też tutaj byłaś?
– Nie, Jasiu. Mnie jeszcze wtedy nie było na świecie, ale była tutaj moja mama, a twoja prababcia. To ona mi o wszystkim opowiedziała i przekazała mi te zdjęcia.
(katecheta pokazuje dzieciom wydruki zdjęć)
To Pomnik Najświętszego Serca Pana Jezusa.
– Jaki piękny! A gdzie jest teraz? – zapytał Jaś.
– We wrześniu 1939 roku Niemcy zburzyli go i do tej pory nie został on odbudowany. Najwyższy czas, by z powrotem znalazł się w naszym mieście, przypominając wszystkim idee naszych przodków – umiłowanie Boga i Ojczyzny – odpowiedziała babcia.
– Babciu, czy my możemy coś zrobić, by pomnik Serca Pana Jezusa został odbudowany? Przecież też mamy za co być wdzięczni Panu Jezusowi!!! – głośno powiedział mały Jaś.
2. Po wysłuchaniu opowiadania pyta dzieci:
3. Katecheta pokazuje dzieciom zdjęcia pomnika Najświętszego Serca Pana Jezusa.
Katecheta prosi o odpowiedź na pyt. postawione przez Jasia:
„Czy my możemy coś zrobić by pomnik Serca Pana Jezusa został odbudowany?”
Rozmawia z uczniami zapisując ich odpowiedzi na tablicy.
Katecheta wyjaśnia uczniom, że każdy z nas może pomóc w odbudowaniu pomnika. Opowiada dzieciom o inicjatywie odbudowania pomnika w Poznaniu. W podsumowaniu podkreśla, że tak jak przed laty budowa pomnika, a dziś jego odbudowa jest wyrazem wdzięczności Panu Jezusowi za okazane łaski. Następnie katecheta rozdaje każdemu dziecku małą kartkę w kształcie cegiełki. Prosi by uczniowie narysowali, za co mogą być wdzięczni Panu Jezusowi. Niech mottem będą słowa z Pisma Świętego:
W każdym położeniu dziękujcie, taka jest bowiem wola Boża w Jezusie Chrystusie względem was. (1 Tes 5,16-18)
Katecheta zamieszcza cegiełki na brystolu – w miejscu figury Pana Jezusa dzieci przyklejają wielkie serce.
4. Katecheta wyjaśnia, że dzisiaj i my pragniemy okazać wdzięczność Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Prosi uczniów o wykonanie kolejnego zadania. Dzieli uczniów na 8 grup. Każda grupa otrzymuje fragment arkusza papieru oraz zapisane na kartce słowa. Zadaniem grupy jest zilustrowanie podanych słów. Po wykonaniu zadania uczniowie układają puzzle i odgadują słowa.
I grupa – Najświętsze Serce Boże,
II grupa – poświęcamy Ci
III grupa – Naszą Ojczyznę,
IV grupa – wioski i miasta,
V grupa – Nasze rodziny
VI grupa – i nas samych;
VII grupa – Serce Boże,
VIII grupa – przyjdź Królestwo Twoje!
Katecheta uczy dzieci powyższej pieśni.
5. Zadanie domowe dla chętnych.
Katecheta prosi, by uczniowie wykonali makietę pomnika. Najładniejsze makiety zostaną wystawione na wystawie w kościele parafialnym z okazji Uroczystości Najświętszego Serca Pana Jezusa.
opr. Joanna Rzepka